Home »
FAQ
Veel gestelde vragen
Deze laten staan!
Verdwijnt door CSS.
Gaat er groot bouwverkeer over de Nieuwemeerdijk rijden?
Wij rijden tijdens de uitvoering met zo weinig mogelijk bouwverkeer over de Nieuwemeerdijk. We rijden namelijk via de busbaan van en naar de Oude Haagsebrug. Het kan zijn dat dit niet altijd mogelijk is. Bijvoorbeeld doordat we vanaf de busbaan onze werkplek niet goed kunnen bereiken. In dat geval moeten wij over de Nieuwemeerdijk rijden. Tijdens de informatiemarkt werden de zorgen hierover ons duidelijk. We proberen bouwverkeer over de Nieuwemeerdijk zoveel mogelijk te voorkomen.
Wordt de Nieuwemeerdijk tijdens de werkzaamheden afgesloten voor verkeer?
De doorgang onder de Oude Haagsebrug, over de Nieuwemeerdijk, is niet altijd beschikbaar voor verkeer. De Nieuwemeerdijk sluiten we van 22 januari t/m 9 februari 2024 af. Dan slopen we de brug. In mei en juni is de Nieuwemeerdijk nog 2 periodes van een aantal dagen afgesloten.
Is er op de nieuwe brug meer ruimte voor voetgangers en fietsers?
Het fietspad dat er nu is op de Oude Haagsebrug is 2,9 meter breed. In de nieuwe situatie wordt het fietspad 4 meter breed. Naast het fietspad komt een voetpad van 1 meter breed. Het voetpad is op gelijke hoogte met het fietspad en met belijning gescheiden van het fietspad.
Komt er een andere mogelijkheid voor fietsers en voetgangers als de Oude Haagsebrug voor zeven maanden is afgesloten?
Ja, tijdens de afsluiting van de Oude Haagsebrug (7 maanden tussen januari en augustus 2024) leggen wij tijdelijk een pontonbrug neer. De tijdelijke pontonbrug ligt van 22 januari t/m 29 maart tegenover Nieuwemeerdijk 241. Van 30 maart t/m 22 augustus ligt de tijdelijke pontonbrug tegenover Nieuwemeerdijk 230. Voetgangers en fietsers (fiets aan de hand) mogen hier gebruik van maken.
Waar komen er taludtrappen?
Aan beide zijden van de brug is een taludtrap opgenomen in het ontwerp. Het doel van de taludtrappen is zorgen voor een betere verbinding voor de recreatieve voetgangers in het Noord-Hollandse wandelnetwerk. De taludtrappen zijn zo dicht als mogelijk bij de brug ontworpen. Op deze manier hebben de taludtrappen de meeste meerwaarde.
Hoe wordt de oude brug gesloopt?
Slopen kan op verschillende manieren. Wij kiezen voor de methode die het minste trillingen veroorzaakt. Eerst verzwakken wij massieve delen van de betonnen constructie door kernen te boren en deze met behulp van stikstof te imploderen. Vervolgens gebriken we hydraulische scharen om de oude constructie te vergruizen en in delen te knippen. Klip op dit antwoord om in een nieuw tabblad een filmje te zien van het imploderen bij een ander project.