Home » Start sloop Oude Haagsebrug

Start sloop Oude Haagsebrug

Oude Haagsebrug is in slechte staat

Dagelijks rijden er honderden bussen over de Oude Haagsebrug. Daarmee is de dit de belangrijkste busverbinding tussen Schiphol en Amsterdam. De circa 90 jaar oude brug is in slechte staat en is komende zeven maanden buiten gebruik wegens vervangingswerkzaamheden. Door de slechte staat van de brug, reed er afgelopen jaar uit veiligheidsoverwegingen al niet meer dan één bus tegelijk over de brug. Vanaf vandaag rijden bussen tussen Amsterdam en Schiphol tijdelijk om via de A4. Fietsers en voetgangers kunnen gebruik maken van de tijdelijke pontonbrug over de Ringvaart.

 

Balans tussen hinder voor bewoners, reizigers en scheepvaart

Het is van groot belang om de brug in een zo kort mogelijke tijd te vervangen, vanwege de belangrijke busverbinding die via de brug loopt. Maar omdat de brug midden in een buurt met huizen en woonboten ligt, moet er ook rekening worden gehouden met overlast van de werkzaamheden voor de buurtbewoners. Daarnaast mag de Ringvaart niet langdurig worden afgesloten in het vaarseizoen. In het opgestelde draaiboek is zoveel mogelijk rekening gehouden met al deze belangen. Daardoor is het mogelijk om met zo min mogelijk hinder in zeven maanden de oude brug te vervangen voor de nieuwe brug en de bussen weer te laten rijden. Zo er afgelopen maanden alvast twee fundaties gebouwd voor de tussenpijlers van de nieuwe brug.

“De opdrachtgevers vroegen ons al anderhalf jaar geleden om mee te denken. Daardoor ligt er nu een goed doordachte aanpak” geeft Geerd Satter aan, regiodirecteur bij BAM Infra Nederland.

Startschot voor sloop van de oude brug

Vandaag, 22 januari 2024, is het startschot gegeven voor de sloop van de oude brug. Bouwbedrijf BAM Infra Nederland voerde groot materieel aan om het 90 jaar oude beton te breken. Delen van de brug worden gesloopt door ze eerst met lichte explosieven te verzwakken. Het is vervolgens makkelijker om de verzwakte constructie te verwijderen. Het slopen duurt ongeveer zes weken.
Het doel is de Ringvaart weer vrij te hebben voor de start van het vaarseizoen op 31 maart a.s. Het slopen zorgt voor wegafsluitingen en voor geluidshinder voor omwonenden. Ondanks dat de medewerkers in de sloopkranen voorzichtig  te werk gaan, is hinder helaas onvermijdelijk. Waar mogelijk zijn creatieve oplossingen gevonden: zo maakt een aantal omwonenden tijdens de sloopfase gebruik van een werkplek in een kantoor op Schiphol Oost.

Projectpartners geven samen met team Vervangen Oude Haagsebrug het startschot voor de sloop

Duurzaam hergebruik vrijkomende betonpuin

Voor het vrijkomende betonpuin, zo’n 6.000 ton, is een mooie bestemming gevonden. Onlangs is enkele kilometers verderop door Schiphol een recyclepunt geopend (zie: Schiphol opent eigen recyclingpunt voor betonpuin).

“Het is van groot belang voor onze reizigers en medewerkers dat Schiphol goed bereikbaar is. De Oude Haagsebrug speelt daar een belangrijke rol in. Door deze te vervangen, waarborgen we de toekomstige bereikbaarheid via de brug. In lijn met onze ambities op het gebied van circulariteit wordt vrijkomend materiaal naar ons recylingpunt gebracht. Daar wordt het oude beton vermalen tot nieuw beton of funderingsmateriaal, zodat het kan worden hergebruikt in bouwprojecten op de luchthaven.” – Sybren Hahn, Executive Director Schiphol Infrastructure

De kraan die start met het weghalen van het asfalt

Bouwen van de nieuwe Oude Haagsebrug

Direct na de sloop bouwt BAM verder aan de nieuwe brug. Het doel is om vanaf eind augustus de bussen weer over de brug te laten rijden. De verwachting is dat werkzaamheden rond oktober 2024 volledig zijn afgerond.  De nieuwe brug wordt breder zodat de bussen er in twee richtingen tegelijkertijd overheen kunnen. Ook komt er meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Golfclub The International blijft bereikbaar via de nieuwe brug.

 

Nieuwe brug is een echt kunstwerk

Civiel ingenieurs noemen een brugconstructie ook wel een kunstwerk. In dit geval is dat voor iedereen meteen duidelijk: de nieuwe Oude Haagsebrug zal er heel anders uitzien dan de huidige brug. De oude brug kent zeven massieve pijlers en een basculekelder. De nieuwe brug heeft een meer open ontwerp met drie pijlers. De kenmerkende kunst op de Oude Haagseweg onder de brug komt terug. De twee kunstenaars die dit verzorgden zijn ook betrokken bij het nieuwe ontwerp van de brug. De kenmerkende apenkunst van Pipsqueak was here!! komt terug onder de brug aan de zijde van Amsterdam. Verder zorgt Jan van der Ploeg voor beschildering van de pijlers met abstracte kunst.

 “Natuurlijk is het super belangrijk dat we investeren in het onderhouden en verbeteren van ons HOV netwerk en fietsverbindingen. Dat in dit project ook ruimte wordt gegeven aan lokale kunstenaars vind ik persoonlijk erg leuk om te zien.” aldus Marja Ruigrok, bestuurder van de Vervoerregio Amsterdam en wethouder Verkeer & Vervoer van gemeente Haarlemmermeer.

 

Meervoudige samenwerking

Voor dit project werken Schiphol, gemeente Haarlemmermeer, gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland samen. BAM Infra Nederland voert de werkzaamheden uit. De provincie Noord-Holland wordt straks beheerder van de nieuwe brug.

 

Heeft u nog vragen?

Stel de ze aan de omgevingsmanager van het projectteam Vervangen Oude Haagsebrug. Hier vindt u het contactformulier.